نقدفیلم دوهزارودوازده


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ : جمعه 5 اسفند 1390
بازدید : 179
نویسنده : امیرحسین ابراهيمي

درام اکشن تخیلی 2012 با فروش بالایی در 13 نوامبر 2009  بر روی پرده سینما رفت. داستان فیلم 2012 مربوط به یک فاجعه آخرالزمانی است و روی موضوع مرگ زمین تمرکز کرده است و یک تیم از بازماندگان این فاجعه. علت اصلی فروش بالای این فیلم این است که دنیا در سال 2012 طبق تقویم مایاها (که ساخت این تقویم داستانی داره باسه خودش) نابود می شود. به نظر من باعث تاسف که یک فیلم هالیوودی با چنین شایعه ای به فروش بالا دست پدا کنه یاد سینما خودمون می افتیم. اگر تریلر تبلیغاتی این فیلم را دیده باشد یک پیر مردی با لباس مذهبی در معبدی که بر نوک کوهی قرار دارد با زدن زنگ سعی در با خبر کردن مردم دارد که بعد صحنه قطع و در صحنه بعدی سیل بسیار بزرگی میاد و اون معبد رو نابود می کنه.

شایعه نابودی زمین در 2012:

اول کمی در مورد همین که دنیا در 2012 میترکه بحث میکنیم تا بعد. بزار برات بگم جوون که اول قوم مایاها یک قوم پیشرفته در حدود 250 تا 900 میلادی بوجو اومدند. این قوم در قسمتهای جنوبی مکزیک تا گواتمالا و اِل سالوادور زندگی میکردند. مایاهایی دنبال قدرتی اند که بتونند مردم تو کل دنیا نگران کنند حالا طبق پیشبینی خودشون که البته خودشون با خودشون دعوا دارند دو تاریخ که اولی سال 2012 یا در سال 8000 میلادی فقط دچار یک حادثه طبیعی یا ستاره شناسی یا حتی فقط تغییری در وضعیت بشر ایجاد می شود. خبری که باعث شد این خرافه گویی که بیشتر از سوی غربیهاست تا بتونند حالش ببرن از جمله فروش بالای این فیلم  این است که ناسا اعلام کرده که ممکن است در سال 2012 طوفان های خورشیدی زمین را در بر خواهند گرفت که این حادثه فقط باعث قطع برق میشود که البته این حادثه چند بار در چند شهر کانادا اتفاق افتاده. حالا اگر تهش برقم قطع شد شمع روشن میکنیم ما که عادت داریم.

تقویم مایاها:

حالا میریم سراغ داستان تقویم مایاها. میگن که این تقویم بار اولی که ساخته شده دچار این مشکل بوده که سال قبل از 52 را نمی تونند مشخص کنند بعد دوباره یک تقویمی بر اساس ملاحظات مذهبی، دوران قاعدگی، محاسبات ریاضی روی اعداد 13 و 20 و همچنین اساطیر اخترگویانه درست کردند که شمارش این تقویم بعد از 21 دسامبر 2012 تموم میشه. این تقویم این جوری کار میکنه که سال مبدأ در شمارش طویل مایایی در «0.0.0.0.0» آغاز می شود. هر صفر از 0-19 تغییر می کند که هرکدام نشاندهنده ی روزهای مایایی است. مثلا اولین روز از شمارش طویل به صورت 0.0.0.0.1 نوشته می شود. این عدد اضافه می شود تا روز 19. با افزوده شدن 1 روز دیگر یعنی 20 روز به صورت زیر نوشته می شود: 0.0.0.1.0 این شمارش تا 0.0.1.0.0 ادامه می یابد(حدود یک سال ) و همینطور تا 0.1.0.0.0 (حدود 20 سال) و 1.0.0.0.0 (حدود 400 سال). حالا مثلا تاریخ 2.10.12.7.1 در تقویم مایایی نشان دهنده ی تاریخ تقریبی 1012 سال و 7 ماه و 1 روز است. واقعا تقویم جالبی است. ولی این تقویم با پایان جهان چه ارتباطی دارد؟ رسالت مایایی تماما بر این اساس است که هنگامی که شمارش بلند مایایی تمام شود، یک اتفاق بدی بوقوع خواهد پیوست. متخصصین مایا از هر دو عدد 13 و 20 استفاده می کنند. طبق نظر ایشان پایان این دوره می تواند در 13.0.0.0.0 روی دهد. و این تاریخ برابر با 5126 سال است. این شمارش بلند دوره در 0.0.0.0.0 آغاز شده است که مطابق 11 آگوست 3114 پیش از میلاد می شود. حالا مسأله را متوجه شدید؟ من که متوجه نشدم. شمارش طویل دوره ی مایاها در 5126 سال بعد از این تاریخ یعنی در 21 دسامبر 2012 به پایان می رسد.

کارگردان فیلم:

حالا بحث در مورد کارگردان این فیلم را شروع کنیم. این فیلم که با کارگردانی رونالد امریچ کارگردان آلمانی متولد  10 نوامبر 1995 که از سال 1984 تا کنون مشغول به کاره. منتقدان سینمایی می‌گویند ستارگان اصلی فیلم‌های امریچ، جلوه‌های ویژه کامپیوتری آن هستند. این جلوه‌های ویژه در خدمت نابود کردن مناطق مختلف دنیا قرار می‌گیرند . امریچ 53 ساله به خاطر ساخت فیلم‌های پرهزینه در ژانر فاجعه شهرت دارد و از دیگر فیلم‌های او می‌توان به «روز استقلال»، «گودزیلا» و «روز پس از فردا» اشاره کرد. فیلم های این یارو همگی مظمون آخر الزمانی و علمی تخیلی داره مثل «روز استقلال» و «پس فردا». «روز استقلال» که در ژانر سینمای فاجعه قرار می‌گیرد، از سوی منتقدان سینمایی به عنوان فیلمی ارزیابی شد که درباره مبارزه مردم با نیروهای پلید شیطانی است. «10 هزار سال پیش از میلاد» فیلم قبلی این فیلمساز آلمانی نتوانست در آمریکا بیش از 100‌میلیون دلار فروش کند، هرچند در سطح بین‌المللی موفق بود و 175‌میلیون دلار به دست آورد. دیگر فیلم‌های او نیز در سطح بین‌المللی بیشتر موفق بوده‌اند تا در خود آمریکا. بعضی از فیلم های این یارو:

ماه 44 (1990)

سرباز همگانی (1992)

دروازه ستاره (1994)

روز استقلال (1996)

گودزیلا (1998)

روز بعد از فردا (2004)

10000 قبل از میلاد (2008)

دو هزار و دوازده (2009)

داستان فیلم:

 این فیلم، داستان یک سفینه بزرگ فضایی بود که با ورود به محدوده زمین، به صورت تهدیدی برای نسل بشر در‌می‌آید. موجودات بیگانه فضایی با حمله به مراکز مهم چندین کشور جهان، آنها را از بین می‌برند. اما نیروهای نظامی که راه مقابله با بیگانه‌های فضایی را پیدا کرده‌اند، بازماندگان حادثه تلاش می‌کنند با ساختن یک کشتی بزرگ(مثل کشتی نوح) نسل بشر و دیگر موجودات زنده را از خطر نابودی نجات دهند .در پایان قصه فیلم موفق به نابود کردن آنها می‌شوند. کیوساک به نقش یک محقق ظاهر می‌شود که پس از وقوع یک فاجعه در زمین‌ و در حالی که بشریت در آستانه نابودی است، رهبری گروهی از بازماندگان را به عهده می‌گیرد و تلاش می کند خانواده اش را به جای امنی برساند. بازیگران این فیلم جان کوساک آماندا پیت دانی گلور الیور پلات وودی هارلسون هستند.  

فروش فوق العاده فیلم:

این فلم توسط کمپانی سونی تولید شده. این فیلم  با هزینه 75 میلیون دلاری تهیه شده و ‌میلیون‌ها دلار دیگر برای تبلیغات هزینه شده. میزان فروش افتتاحیه فیلم برای مسئولان سونی اهمیت زیادی داشت. فیلم امریچ در فهرست بهترین افتتاحیه‌های تاریخ سینما پس از «هری پاتر و شاهزاده دورگه» (236‌میلیون دلار)، «اسپایدرمن 3» (231‌میلیون دلار)، «دزدان دریایی کارائیب: در انتهای دنیا» (216‌میلیون دلار) و «هری پاتر و محفل ققنوس» (193‌میلیون دلار)، در رده پنج قرار گرفت. تماشاگران بین‌المللی هم برای دیدن این فیلم ماجراجویانه ژانر سینمای فاجعه، طی 3 روز مبلغ 160 میلیون دلار هزینه کرده‌اند. موفقیت بین‌المللی 160 میلیون دلاری فیلم «2012» در شرایطی نصیب آن می‌شود که فقط 58 کشور جهان آن را نمایش می‌دهند و قرار است حدود 35 کشور دیگر هم آن را به روی پرده سینماها ببرند. بیشترین موفقیت بین‌المللی خود را در فرانسه با 17 میلیون دلار فروش داشته است. روسیه، کره جنوبی و اسپانیا با فروش‌های 15.5، 10 و 8 میلیون دلاری در ردیف‌های بعدی قرار می‌گیرند. همچنین این فیلم در آمریکا و کانادا نتوانست موفقیت 68 میلیون دلاری «پس فردا» در 3 روز اول نمایش را تکرار کند.

«راری بروس» مسئول واحد توزیع شرکت سونی در این باره می‌گوید: سبک کار روزنالد امریچ عالی است. او خیلی خوب می‌داند دنیا را چگونه روی پرده سینما به نابودی بکشاند و تماشاگران را به ترس و دلهره بیندازد.» معلومه دیگه وقتی انقدر فیلمش فروش داشته منم بودم تعریف میکردم.

قسمت 2 و 3 روز استقلال در راهند:

شنیده‌ها حکایت از آن می‌کند که آنها نه تنها در فکر تولید قسمت دوم فیلم هستند، بلکه می‌خواهند سومین قسمت آن را نیز بسازند.

«امریچ گفته: بله همینطور است ما در فکر تولید 2 قسمت دیگر از این فیلم هستیم. این‌بار می‌خواهیم کار بزرگ‌تری انجام دهیم و فیلم‌های هیجا‌ن‌انگیزتری تولید کنیم.»

با این حال، هنوز فیلمنامه‌ای در این رابطه نوشته نشده و قرار است امریچ و دو فیلمنامه‌نویس دیگر، به زودی کار نگارش فیلمنامه قسمت دوم را براساس طرحی از خود فیلمساز شروع کنند.

قسمت اول فیلم با بازی «ویل اسمیت» ساخته شد و او را تبدیل به یک بازیگر درجه یک کرد.هنوز معلوم نیست وی با قسمت‌های جدید فیلم هم همکاری کند یا خیر.

حالا امریچ یادش رفت که قبل از 2012 باید کار ساخت فیلم ها رو یکسره کنه و گر نه...

من دیگه میرم لالا بخوابم.




:: برچسب‌ها: نقدفیلم دوهزارودوازده ,

مطالب مرتبط با این پست :

می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








این وبلاگ برای زمان نوجوانی بنده است . سال ها است به روز نمی شود . به دلیل مشغله های کاری سال ها است که مدیریت ای صورت نمی گیرد .

ايا از وبلاگ من راضي هستيد؟ايا در آن عضو شده ايد؟


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان اطلاعات درباره ی همه چیز و آدرس hldvpsdk2.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 45
بازدید دیروز : 13
بازدید هفته : 177
بازدید ماه : 908
بازدید کل : 25859
تعداد مطالب : 131
تعداد نظرات : 30
تعداد آنلاین : 1

RSS

Powered By
loxblog.Com